Indonesia Terima 1.2 Juta Dos Vaksin Covid-19 Dari China

JAKARTA: Indonesia menerima sebanyak 1.2 juta dos vaksin Covid-19 dari China yang diterbangkan menggunakan pesawat Garuda dari Beijing.

Biro Pers, Media dan Informasi, Sekretariat Presiden dalam kenyataan berkata, vaksin yang sudah diuji sepenuhnya untuk digunakan itu, tiba di Jakarta pada 9.25 malam tadi.

Presiden Indonesia Joko Widodo, dalam YouTube rasmi Sekretariat Presiden berkata Indonesia akan menerima tambahan sebanyak 1.8 juta dos lagi vaksin itu pada awal Januari 2021.

“Alhamdulillah vaksin sudah tersedia, artinya kita bisa segera mencegah meluasnya wabak Covid-19,” katanya.

Media tempatan sebelum ini melaporkan Indonesia menerusi Lembaga Biologi Molekuler Eijkman (LBM), badan di bawah Kementerian Riset dan Teknologi Indonesia bekerjasama dengan syarikat biofarmaseutikal dari China, iaitu Sinovac Biotech bagi melakukan penyelidikan vaksin Covid-19.

Mengikut data disiarkan laman Twitter rasmi Badan Nasional Pengurusan Bencana Indonesia @BNPB_Indonesia, setakat semalam, republik itu mencatatkan sebanyak 575,796 kes positif Covid-19 dengan jumlah kematian akibat virus itu kini 17,740 orang.

 

Sumber : FMT

 

Apa Pendapat Anda?

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Be the first to comment on "Indonesia Terima 1.2 Juta Dos Vaksin Covid-19 Dari China"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*